Kassettminnen

Tänk vilken tid det var på 80-talet när man hörde en bra låt på radion, och slängde sig över rec-knappen på bandspelaren. Man ville ju inte missa låten för man visste inte om man fick höra den igen. Vissa hela program spelade man förstås in. Jag har t ex kvar Rakt över disc från midsommarafton 1987 där Clabbe introducerade den nya housemusiken. Att Clabbe pratade på låtarna hade man liksom accepterat för länge sen…

I Mats Nileskärs Soulcorner åren 1989-1992 upptäckte jag ny svart musik, framförallt hip hop och hiphouse, och var det intervju med någon rapgrupp såg jag till att ladda ett tomt kassettband. Dagen efter Soulcorner kunde vi skolan recensera programmet och kommentera om Mats hade använt någon särskilt rolig kommentar.

Skivbacken kassettbandPå 90-talet var Calle Dernulfs P3 Dans det program som jag spelade in allra mest. Dernulf måste ha spelat en oerhört viktig roll i att förse de svenska radiolyssnarna med modern elektronisk dansmusik.

Men man har ju också missat en hel del program under åren. Tänk om man kunde vrida klockan tillbaka, ladda kassettdäcket med ett Maxell-C90-band och höra Mats Nileskärs första intervju med rapgruppen Public Enemy 1987.

Häromåret sprang jag på lösningen på nätet. www.radiogodis.se tycktes vara hemsidan där någon la upp en massa gamla radioprogram. Vem är det som kom på den geniala idén? Och varifrån kommer alla program? Någon har tydligen varit mycket systematisk och spelat in hela program och inte bara de bästa låtarna.

Radiogodis har sedan jag upptäckte sidan vuxit och vuxit. Alltfler program finns i en något salig men mycket ambitiös röra. Radiogodis är en fantastisk audiofonisk nostaligitripp för oss som vill väcka radiominnen till liv. Här kan jag lyssna på flertalet Radioman Serping med Pontus Enhörning och Ny våg – om svensk och utländsk punk från 1982. Fantastiskt kul.

På senare tid har radiogodis fullkomligt exploderat med radioprogram från 1930 och framåt! I princip alla radiopratare som gjort mer eller mindre avtryck i den svenska radioetern finns representerade. Elfving, Wermelin, Galenskaparna, Alinge och Clabbe samsas med dokumentärer, sportprogram, barnprogram och förstås en uppsjö av olika musikprogram.

Det blir Skivbackens uppdrag att utforska historien bakom det digra programarkivet. Jag kollar med Tomas Widén, mannen bakom Radiogodis, hur allt började.

Hur började intresset för radio?

– Det började väldigt tidigt, att ha en bandspelare med kassettband och spela in sig egna röst och ljud i omgivningen. Under åren har radio varit en viktig del i mitt liv, det skulle ha känts omöjligt att leva utan radio, den har alltid varit mycket viktigare för mig än vad TV har varit.

– Det var ett himla inspelande med kassettband många gånger i veckan och mycket av veckopengen gick åt att köpa kassettband. Det program som gjorde att jag fastnade för musikprogram på radion var programmet Eldorado Max som Stefan Wermelin turades om att göra med Pontus Enhörning. Det starade 1982 och las ned redan 1985.

– Stefan Wermelin är den programledare på radion som har betytt mest för mig. Han har musikaliska kunskaper som inte är normala. Varje gång någon stor artist går ur tiden är Stefan den förste man ringer upp för att få ett snabbt reportage, än idag faktiskt.

Kunde man inte skicka in egna hemmagjorda låtar till det Eldorado Max?

Eldorado max minimax

Klicka på kassetten för direktlänk till Minimax-bidragen på Radiogodis.se

– Jo, det hade ett stående inslag som kallades Minimax, där man fick ett bidrag på max 60 sekunder och hade man tur spelades kassettbandet upp i sändningen. Bidragen var ofta synthdominerade just för att syntheziser och enkel trummaskin var någonting nytt och spännande under denna perioden. Vi har lyckats skrapa ihop ca 60 stycken Minimax-inskick som finns att lyssna på separat på radiogodis. De har vi klippt ut ur Eldoradoprogrammet för att folk inte ska behöva sitta och leta igenom filerna.

– Metropol med Niklas Levy och Ingvar Storm var också ett slags lillebrorprogram till Eldorado Max, men Metropol höll på fram till 1992. Det program som torde betyda mest för folk i vår ålder är dock Tracks med Kaj Kindvall som bara fortsatte år efter år efter år. De flesta svenskar har nog säkert ett eller annat kassettband inspelat från Tracks någon gång, även om man inte vet om det själv.

– Inspelandet på 80-talet, när låten var slut och programledaren kom in tryckte man ofta på pausknappen, för det var ju själva låtarna man var intresserad av. Vad man inte hade en aning om var kanske att de här programmen i sin helhet med signatur, jinglar och komplett radioprat skulle få ett helt annat värde idag, 20-30 år senare.

Arbetade du vid någon radiostation?

– Ja, i mitten av 90-talet vid drygt 20 års ålder började jag jobba vid en närradiostation i Eskilstuna och där jobbade jag under 20 års tid som programledare och reporter. Lokala nyhetsinslag var något som radiolyssnarna var väldigt intrresserade av. Jag hade också ett förmiddagsmagasin där gäster bjöds in och under åren har det väldigt mycket artistintervjuer. Vi hade också ett väldigt tätt samarbete med lokal-TV:n och kunde nyttja varandras  ljudinspelningar.

En radioskatt skapas

Men hur började radiogodis.se?

– Under tiden på Radio Eskilstuna hade jag ett program som hette Radiogodis som gick en timma varje eftermiddag där jag bara spelade musik från 80-talet, vilket var själva idén med det programmet. Efter några år med det här programmet fick jag idén att jag skulle vilja ta radioprogrammet ett steg längre. Radiogodis skulle få en egen hemsida ett enkelt arkiv med program som gick i Sveriges Radio under 80-talet med en vidhängade webradio med enbart 80-talsmusik dygnet runt.

Var du helt själv?

– Jag hade själv många idéer hur den skulle se ut, men eftersom jag inte kan så mycket om datorer hjälpte min sambo Anne-Lie Pettersson mig att bygga upp hemsidan och lägga upp nya program i arkivet. Vi började hösten 2008. Så från att vara ett entimmarsprogram i Radio Eskilstuna så blev det en hemsida, allt på ideell basis. Jag digitaliserar programmen, redigerar lite grann och Anne-Lie lägger upp dem.

Tomas Widén, Anne-Lie Pettersson och Mattias Nyström.

Tomas Widén, Anne-Lie Pettersson och Mattias Nyström.

– Mattias Nyström fick jag också kontakt med för några år sedan. Han spelade in ett entimmarsprogram från sin studio i Stockholm som vi sände som en fredagsshow i Radio Eskilstuna. Det var väldigt lyckat och sen sände vi några program tillsammans, ibland fyra timmar långt, med sändning både via Radio Eskilstuna och via webradion. Mattias kom också in med nytt blod och nya idéer, och han har också bidragit med mycket arkivmaterial.

Men var kommer allt material ifrån? Från början var det dina egna inspelningar?

– Från början var det bara mina egna gamla kassettinspelningar och det var tänkt att bara vara ett enkelt radioarkiv med program från 80-talet. De första programmen vi la upp var Tracks, Eldorado, Rakt över disc och Metropol.

– Lyssnarna har kontaktat mig och erbjudit mer och mer radioinspelningar under årens lopp. Många har skickat en låda med kassetter och då har jag själv fått sitta och digitalisera kassetterna i realtid till mp3-filer vilket är tidskrävande. Andra har redan digitaliserat sin gamla inspelningar själva och mailat mig sina ljudfiler, vilket inte kräver lika mycket arbete för mig. Vid några tillfällen har vi t o m fått gamla rullband som jag fick ta hjälp av en kollega i Stockholm med att digitalisera…

– Så idén med bara 80-talsprogram sprack och vi fick utöka arkivet med så mycket annat, exempelvis Tio-i-topp, som är en föregångare till Tracks, från 60- och 70-talet. Hela det arkivet är skickat från donatorer , vilka har ökat successivt över åren.

Information wants to be free

Vissa program finns det så himla många inspelningar med, t ex Plattetyder, Rakt över disc och På minuten…

– Ja, men även Smokerings och Skivor från Vetlanda, där vi har några få äldre herrar som har skickat in sina egna inspelningar till oss genom åren. Just dessa två program tycks vara speciella för en viss skara lyssnare som kommer ihåg de här programmen. Vi har fått många kommentarer från lyssnare som blivit lyriska när det upptäckt att de kan lyssna på dem igen.

– Jag tror det finns många ut ilandet som har påsar och kartonger i källare och vindsutrymmen fulla av kassettband innehållandes gamla radioinspelningar som kanske inte längre är medveten om att man har kvar. Förmodligen finns det radioskatt i runt om i Sverige i skrymseln och vråer.

– Sveriges Radio har ju själva varit noga med att inte spara material mer än növändigt. En lag säger att alla radiostationer är skyldiga att spara allt sändningsmaterial i sex månader. Därefter är man inte skyldig att ha kvar inspelningarna. Sveriges Radio har gjort sig av med otroligt mycket material som inte längre finns kvar i deras arkiv. Därför är det så otroligt spännande att så mycket ändå dyker upp igen från privata personer.

Hip hop var en bristvara så när en sådan låt spelades kastade jag mig över rec-knappen….

– Ja, det var ju Mats Nileskär som spelade sånt och kanske Tomas Gyllings program Pang-Pang Krokodil och sånt där. Det vi har försökt göra när vi lägger upp programmen är att de behöver inte vara kompletta, det är inte alltid det finns början och slut med, men det ska inte vara nedklippt med bara musik utan de ska var med programledarnas prat mellan låtar.

– Vad gäller Soulcorner tycks det vara svårare att få fram alla program. Vad det beror på vet vi inte. Det känns därför extra värdefullt varje gång vi får in ett Soulcornerprogram från 80-talet.

– Det har däremot varit enklare att få fram Rakt över disc, även om det har tagit många år, så är programserien nästan komplett. Det saknas program från mitten av 90-talet, men då gick programmet på någon kommersiell kanal. Clabbe länkar också till radiogodis från sin egna hemsida…

Ibland står det dock “ej komplett” på radiogodis länkar…

– Det viktiga är inte att programmet är komplett och det behöver inte vara tiptop ljudkvalitet. Utan det som är viktigt och roligt är att någon faktiskt har sparat det här på ett kassettband så att vi nu kan dela med oss av det material som finns kvar till andra människor som kanske har en del minnen till de här programmen. Det är det som är det viktiga. Inte alltid ljudkvaliteten.

Gör ni någon bearbetning för att tvätta bort brus och så innan ni lägger ut programmen?

– När jag öppnar filerna brukar jag titta på hur de ser i ett redigeringsprogram. Är det låg ljudnivå höjer jag upp volymen, är det obalanserat så panorerar jag det och dålig diskant försöker jag justera det utan att påverka bakgrundsbruset alltför mycket. Så en viss ljudredigering görs på en del av programmen.

Sveriges Radios roll

Hur ser Radiogodis gränsdragning mot SR ut? SR har inget intresse av att lägga upp gamla program?

– Sveriges Radio måste ta hänsyn till rättigheter och musikavgifter. Att lägga upp program som innehåller musik kostar avgifter som går till STIM, IFPI och SAMI och därför har man inte riktigt löst upphovsrätten. Förmodligen har ett SR ett färdigt radioarkiv men som inte kan offentliggöras för allmänheten förrän man löst de juridiska kraven.

SR:s program med sommarpratare kan man lyssna på utan musik till skillnad från radiogodis sommarpratare som har med musik?

– Ja, det finns ju inga kommersiella eller ekonomiska motiv bakom radiogodis, utan vi vill bra vända oss till en skara personer som vill återuppleva gammal radio. Radiogodis kan också hjälpa SR att hålla koll på alla program vad gäller datum, årtal, mm. Den dagen då SR öppnar ett eget arkiv, i likhet med vad som SVT har gjort med öppet arkiv, då kan vi börja ifrågasätta radiogodis. Men så långt har ju SR inte kommit än. Vi ser inte heller i dagsläget någon annan hemsida i Sverige som erbjuder gamla radioprogram, så vi fortsätter ett tag till.

– På 80- och 90-talet kastades väldigt mycket arkivmaterial på SR, vilket beror på att datorn inte hade slagit igenom vid den här tiden, utan allt sparades på 8-timmars videoband, rullband eller kassettband. Det blir till slut väldigt stora högar som skapar utrymmesbrist. Och var man inte heller skyldig att spara materialet gjorde man sig av med det då förvaringsutrymmen saknades.

– Idag sparas ju allt på en hårddisk, men den möjligheten fanns ju inte förr i tiden. Därför finns förmodligen finns mycket av radiogodis arkiv inte kvar i SR arkiv, men vi tror och hoppas att någon på SR slänger ett öga på vad vi gör och själva sparar ned. Det är inte stöld, utan det är ett arbete att bevara svensk radiohistoria.

En kulturgärning

Efter samtalet med Tomas och ett evigt skrollande och lyssnade på historiska program konstaterar jag att radiogodis bedriver en ambitiös kulturgärning online. Och det sker löpande.

Just nu pågår en transformering i sättet vi lyssna på musik – från ett fysiskt till digitalt, från PC till mobilt och slutligen från att ladda ned till att streama. Den ekonomiska modellen som ska säkerställa ersättning till artist och upphovsman är under en förändringsprocess. Eftersom Sveriges Radio fortfarande har upphovsrättsliga och ekonomiska krav kan sannolikt ett public-service-arkiv inte göras tillgängligt via streaming i nuläget. Det måste dock finnas en lösning som branschen kan komma överens om. I annat fall kommer radiogodis existensberättigande att bli allt starkare ju större radioarkiv som byggs upp.

Oavsett SR:s framtid finns radiogodis här och nu! Och vi kan lyssna i våra hörlurar precis som vi gjorde i Walkmans på 80-talet. Med radiogodis egna facebookgrupp har dessutom en egen intern kunskapsbank byggts upp. Vissa medlemmar sitter på egna radioinspelningar, andra har mycket kunskap och kompletterar arkivet med information om datum, årtal och programledare. Det har skapats ett socialt nätverk som tillsammans försöker eliminera alla luckor i radiogodis programarkiv. Det händer t o m att det hör av sig gamla programledare som själva har varit med och sänt, och som har hjälper till att rätta till en del information om programmen.

Jag håller också tummarna att de SR-medarbetare som sitter på ytterligare värdefulla inspelningar, en dag lämnar över materialet till Tomas och hans gäng.

Så med Tracks årslista 1984 i lurarna avslutar jag med Tomas Widéns egna ord:

– Det är ett arbete att bevara svensk radiohistoria.

Sen letar jag vidare i radiogodis arkiv…

7 comments on “Bevara svensk radiohistoria! – Intervju med Tomas Widén på radiogodis.se

  • Jag är ett gigantiskt fan av radiogodis. För mig som samlar gamla radioprogram så är detta paradiset som öppnat sig! Men det jag alltid undrat är om radiogodis har rättigheter från Sveriges Radio och skivbolag och om dom som skänker program inte tar en väldig risk att stämplas som fildelare i och med att dom nämns öppet på deras blogg?

    • Jag har svårt att se hur Sveriges Radio skulle kunna göra anspråk på gamla radioprogram som de själva inte ens har kvar i sitt eget arkiv pga. att de medvetet valt att kasta så mycket material. Mycket av detta är gamla inspelningar som privata människor gjort på sina privata kassettbandspelare med sina privata kassettband.
      Sedan kan ju jag tycka att programmen delvis redan tillhör svenska folket. De flesta av oss tvingas ju betala en tvångsavgift till Radiotjänst via den obligatoriska Radio- & TV-avgiften. En avgift som ju går till produktion inom SVT och SR. SR som i sin tur är “Public Service”, och således borde rättigheterna även tillhöra svenska folket.
      För övrigt tycker jag att debatten om fildelning börjar kännas förlegad och gammalmodig…

  • Hej! En högintressant fråga, detta med äganderättigheter kontra frihet att dela media. Jag har själv försökt få klarhet när det gäller gamla foton med allmänintresse, men det syns som vi i dagsläget har en åtminstone officiellt hårdare gränsdragning än t ex USA där mycket handlar om begreppet “Fair Use”, som inbegriper ganska stora friheter så länge syftet kan bevisas vara ideell spridning i folkbildningssyfte etc. Radiogodis borde rimligen betraktas enligt samma normer, men som sagt är det ju mindre generösa och tydliga regler här åtminstone än så länge. För övrigt, tack för det fantastiska och värdefulla arkivarbete ni inblandade gjort och fortsätter göra – hoppas verkligen sajten får leva länge och inte ifrågasätts rättsligt. 🙂

  • Tycker att era intentioner med Radiogodis är helt super! I’m hooked!
    Dock, en fråga som fyller i tidigare inlägg: Vad gäller för att lägga upp förlagsskyddad
    musik på en streamingsajt? I flertalet program är det ju musik som någon äger rättigheterna till?
    För SR äger ju inte den rätten. Tack!

  • Hurra!
    Århundradets kulturinsats!
    För en 40-talist är det rena julafton att åter få höra gamla godingar
    som SmokeRings och Lasse’O

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.