Minns ni den tecknade TV-serien från 80-talet om den något förvirrade kommissarie Gadget? Mannen i Clouseau-inspirerad trenchcoat med robotlika verktyg innanför rocken? Jag kom att tänka på honom häromdagen då jag såg Sheldon Cooper i sitcomserien Big Bang Theory snabbt sjunga igenom en topp-3-lista över sina ”Favorite Cartoon Theme Songs”. På Sheldons lista bakom Batman och Ninja Turtles låg Inspector Gadget!

Det var ju en grym låt. Jag kan inte påstå att jag tittade särsklit mycket på den tecknade serien när den sändes i svensk TV, men signaturmelodin kändes bekant…och det var i ett antal varianter jag kände igen den.

Först och främst kan vi konstatera att meloldin i Inspector Gadget-tema bygger på den norske nationalromantiske tonsättaren Edward Griegs gamla komposition I bergakungens sal (In the Hall of the Mountain King) som är skådespelsmusik till landsmannen Henrik Ibsens pjäs Peer Gynt. Gadget är inte ett direkt plagiat men det finns ett starkt samband i melodin.

Slick Rick, Kommisarie Gadget och Dr Sheldon Cooper

Slick Rick, Kommissarie Gadget och Dr Sheldon Cooper

Och så finns det förstås rena plagiat av Kommissarie Gadgets egna lilla signaturmelodi. Den mest uppenbara stod rapparen Slick Rick för. Innan han kallade sig Slick Rick, och innan han hamnade bakom lås och bom för skjutning av sin kusin titulerade han sig MC Ricky D. Med human-beat-boxing av Manhattanrapparen Doug E Fresh lägger Slick Rick sina nasala rhymes på klassikern The Show från 1985. I mitten av 80-talet var ju human beatboxing som störst (hiphopens femte element menar vissa) men förutom Dougs frenetiska beatboxing med diverse effekter hörs Linns trummaskin med det karaktäristiska hasande ”shaker”-soundet. Lite galet scratch på ”Oh my god!” (från Cold Crush Brothers). Efter första versen kommer syntslingan med temat från Inspector Gadget.

Samma år släpps the Kartoon Crew sin Inspector Gadget som helt och håller bygger på temat från TV-serien. Låten blandar friskt med Linn-trummor programmerade i samma rytmmönster som Kraftwerks Trance Europe Express och Metal On Metal, men variationerna på melodin varieras med diverse syntljud, samplingar, vocoder och däcksskrik i sann electroanda. Första gången jag hörde just denna låt var på samlingen DMC Januari 1986 Mixes.

Men dessa två låtar från 1985 upptäckte jag inte förrän långt senare. Första gången jag hörde Inspector Gadgets melodi var i på Stonebridge och MC II Fresh X-10-Ded-Cuts (The Tables Are Turning) från 1989. I introt har Stonebridge samplat direkt från TV-serien med polissirener, hihats, pukor och syntmelodi. Låten är i sig en av de funkigaste och svängiste låtarna från svenska ”Nordik Beat”-eran. Ultrafunkigt groove baserat på Commodores låt Rapid Fire och wah-wah-gitarr-break från Roy Ayers Brother Green kryddat med DMC-mästerligt scratch från Rob’n’Raz.

När hiphoparna hade samplat färdigt var det galna dubgeniet Lee ”Scratch, the Upsetter” Perrys tur att inspireras av Inspector Gadget. Efter att Perrys mytomspunna studio Black Ark brann ned i början av 80-talet lämnade Perry Jamaica för att bosätta sig i Schweiz. På omslaget till 1990 års album From the Secret Laboratory syns reggaemästaren posera i kungakrona med alperna som kuliss. Albumet håller hög klass trots att det befinner sig mittemellan 70-talet analoga dubsound och 90-talets återkomst genom ambient dub och triphop. Kanske mycket tack vare samarbetet med brittiska dubmästaren Adrian Sherwood. The Upsetter mumlar och sjunger sin egna hyllning till den tecknade kommissarien.

Men låt oss återvända Grieg originalverk en smula…har vi inte hört den i modern tid? Jo, först och främst i David Finchers film The Social Network där Trent Reznors lägger ett mörkt suggestivt soundtrack. I den adrenalinfyllda roddbåtsscenen i filmen fungerar Griegs verk utmärkt – ett malande crescendo fram till låtens klimax.

Egenskapen med ökande tempo I bergakungens sal var också något som tilltalade DJ:n och turntablisten Cut Chemist från Jurassic 5. Genom att lägga acapellan av Blackalicious raplåt Alphabet Aerobics på ena skivtallriken och I Bergakungens sal på den andra kunde Cut Chemist låta modern akrobatisk rap möta skandinavisk dramatisk orkestermusik i härlig symbios. En DJ-akrobatik i sig att mixa två låtar med ökande tempo! Klippet går att uppleva i den eminenta musikdokumentären Scratch från 2001. Hör en bit ur trailern nedan…

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *