Har ni tänkt på hur coola glasögon man hade i mitten på 80-talet? Jag tänker på de smått rektangulära stora glas som vissa rappare och DJ:s hade. Det finns flera exempel men DMC i Run-DMC och Shinehead är två av de mest uppenbara.

För den som är intresserad om hur hiphopkulturen såg ut under 80-talet i bilder rekommenderas att fördjupa sig gatufotografen Jamel Shabazz arbete. Jamel började dokumentera människorna på gatorna i New York i slutet av 70-talet och genom fotoutställningar och böcker har han rönt stor uppmärksamhet. Boken Back in the Days är en fantastisk samling med gatubilder som oredigerat visat hur de unga hippa klädde sig i hiphopens New York. Med rätt sorts skor, guldkedjor och med rätt ”B-Boy Stance” poserar folket på gatorna fram för Jamels kamera.

Nedan syns två bilder tagna av Shabazz – den ena där två ynglingar som ägnar sig åt fönstershopping utanför en glasögonbutik, den andra med en b-boy med stora glasögon av märket Cazal och Adidaskeps.

Jamel Shabazz photographer

Copyright: Jamel Shabazz.

DMC, Darryl McDaniels, rapparen med glasögon i Run-DMC har t o m rappat om sina Cazal-glas i den numera söndersamplade Here We Go, där DJ Jam Master Jay (RIP) jonglerar med Billy Squires Big Beat på sina skivtallrikar. Låten är ett utmärkt exempel på hur hiphopen lät innan samplers underlättade loopingen av breakbeats.

Ingen annan har väl gjort så coolt att bära glasögon som DMC? Bilden av trion Run-DMC i adidasoveraller, adidasskor utan snören och hattar är en inpräntad bild och viktig bit hiphophistoria. På gruppens hemsida kan man utläsa att DMC äger över 200 par glasögon! Sökordet ”DMC” på internetbutiken är numera mer eller mindre synonymt med Cazal-glasögon…

“Hey they used to call me easy D
Because I rock on the mic so easily
But now the call me DMC
The DMC of the party
The D’s for duly all of the time
M is for the rhymes that are all mine
C’s for cool cool as can be
And why you wear the classes?
So I can see”

Run DMC Fresh Prince Jazzy Jeff CazalPhiladelhias hiphop-duo och tillika TV-personligheter DJ Jazzy Jeff & the Fresh Prince ville också vara hippa. DJ Jazzy Jeff tillhör tillsammans med Cash Money och DJ Spinbad den klassiska Philly-skolan av DJ:s som uppfann Transformer-scratchet. Jazzy Jeff var en grym DJ (han turnerar fortfarande) och hans transformer-scratch kan höras på The Magnificent Jazzy Jeff från gruppens debutplatta Rock the House från 1987. Originalkonvolutet till albumet är en lätt parodi på Run DMC:s album King of Rock, medan senare upplagor av albumet hade annat alternativa omslag.

The Magnificent Jazzy Jeff visar upp sina konster till trummor tagna från Tears for Fears Shout och breakbeatklassikern Dance to the Drummers Beat. Tvittrande scratch, transformerscratch och faktiskt lite vocals från Here We Go. James Browns Funky Drummer avrundar mästerverket.

Även den brittiska sångaren och rapparen Shinehead gjorde sin Cazalglasögon till sitt kännetecken. Första gången jag hörde talas om Shinehead var när Thomas Gylling spelade dansanta baktaktstunga Chain Gang i TV-programmet Tropicopop 1988. Låten, som i sig är en uppfräschad version av Sam Cookes gamla soulpärla, är en lättsam historia om människorna i New Yorks tunnelbana. Bakom produktionen låg Run-DMC:s DJ Jam Master Jay och Davy DMX. Samma år hörde jag Shineheads Gimme No Cack, förmodligen i Gyllings radioshow Rytmdoktorn.

Shinehead fortsatte att släppa album varannat år ungefär in bit in på 90-talet. När Partyzone på MTV började strömma ur TV-apparaterna i de kabel-TV-anslutna svenska lägenheterna 1993 kunde man återigen se Shinehead musikvideos. Jamaican in New York var en skön berättelse med tidsenlig höftskak av brunetter i flätade dreadlocks. Shinehead pimpar sina glasögon med bling-bling i sin remake på Stings 80-talsklassiker Englishman in New York. Shinehead behåller jazzig sopransaxofon av Branford Marsalis och paraplyt i musikvideon. Faktum är att det är lite hiphop över Stings originalversion i sig, då Sting i sticket har programmet lite feta hiphopbeats…

Sting Shinehead
I don’t drink coffee I take tea my dear
I like my toast done on the side
And you can hear it in my accent when I talk
I’m an Englishman in New York
See me walking down Fifth Avenue
A walking cane here at my side
I take it everywhere I walk
I’m an Englishman in New York
Don’t drink coffee, I drink roots my dear
And I love my morning ride
You can see it in my motions when I walk
I’m a Jamaican in New York
See me walking down Church Avenue
With my hat leaned to one side
You can see it when I walk
I’m a Jamaican in New York

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.