Dagens Spotifyungdomar har förmodligen inte upplevt fenomenet med att spela skivor i fel hastighet. Om vi bortser från stenkakor som spelas i 78 varvs hastighet, har vi två hastigheter att välja på när det gäller vinylskivor: 33 1/3 (ca 33) eller 45.

Generellt spelas LP-skivor i 33rpm(Round per minute) och singlar i 45rpm. När maxisingeln gjorde sitt genombrott på 80-talet kunde man dock inte alltid veta vilket hastighet som var tänkt, när både etikett och skivomslag saknade information. Oftast var det inget problem då man direkt hörde vad som var rätt.

Jag minns att jag lånade ut Front 242’s maxisingel ”Interception” till en kompis som en introduktion till Electronic Body Music som jag hade börjat lyssna på under andra hälften av 80-talet. Det enda jag hade sagt till kompisen var i stil med ”Det är rätt så tung syntmusik”. Han skulle spela av plattan på kassettband förstås. Det var så man gjorde på den tiden.

Lite senare var jag hemma hos kompisen och vi lyssnade bl a på hans kassettband. När Front 242 ljöd ur kassettdäcket tyckte jag det var lite väl segt. Jag insåg direkt att han hade spelat in plattan på 33rpm istället för 45. Det lät inte hel galet. Det var ju tung syntmusik, men kanske inte menat som så tung.

Jag har under senare år köpt otal technovinyler vilka krävt viss koncentration för att veta vilken hastighet som gäller. Det gör inte saken lättare att vissa plattor pressas med avsikten att spela A-sidan i en hastighet och B-sidan i en annan. Det spelar egentligen inte så stor roll vilken hastigethet man väljer, är man osäker tar man den som känns bäst.

Nuförtiden finns ju förstås Youtube där folk lägger upp klipp där de spelar plattor i fel hastiget. Man kan också hitta trådar där åsikterna går isär om vilken hastighet som är den riktiga för vissa skivor.

New Beat, Belgien, 1988

Dansmusikstilen New Beat uppstod i Belgien under slutet av 80-talet som en direkt följd av spela skivor i fel hastighet. För sakta. På danställen i Belgien spelades mycket new wave, cold wave, syntmusik och de senaste houselåtarna från Chicago. Det här var 1986-1987. Av misstag, sägs det, kanske var det medvetet började DJs spela maxiversionen av Flesh med syntbandet A Split second i 33 rpm istället för 45 rpm. Resultat blev er mer suggestiv version där basen förstärks. Ljuden blir mer intensiva. Man började spela andra plattor i fel hastighet, exempelvis plattor med brittiska Nitzer Ebb. DJs började göra egna plattor med det slöare populära beatet. New Beat blev oerhört stort i Belgien och peakade hösten 1988 ungefär exakt samtidigt som Acid House var som störst i England. Detta trots att belgisk radio i princip vägrade spela låtarna. Den belgiska topplistan kryllade dock av låtar med det nya soundet.

Senare återutgavs Flesh i ny version (33+8) vilket betydde 33rpm +8 i pitch.

Egentligen var det inget nytt att spela skivor för slött tempo. Belgarna spelade redan under 70-talet soulsinglar i 33 varvs hastighet. Det musikstilen kom att kallas Popcorn, efter en populär klubb, som i sin tur hämtade namnet efter en James Brown-singel.

Drum & Bass, England, 1990

England i slutet av 80-talet och början av 90-talet. Låt oss  använda ett urvattnat begrepp: smältdegel. En brittisk klubbkväll på den här tiden kunde inledningsvis servera reggae och dub (alltid varit stort i England), följt av Soul II Soul, plattor av Massive Attack/Wild Bunch-kollektivet och hip hop. Efter att tempot är uppe i 116 bpm spelas Chicagohouse och ny brittisk elektronisk musik. Britterna var inte rädda av mixa flera musikstilar samma kväll. Detta kom också att återspeglas i den klubbmusiken som producerades i England.

Vad gjorde britterna i motsats till belgarna? I en viss sub-genre valde DJs att spela hip hop-plattorna i 45 rpm istället för 33 rpm. Beatet blev uppspeedat med en frenestisk känsla. Var det rapversionen som spelade lät ju rappet sannolikt som smurfarna. Med det var beatet som blev grunden till de kommande musikstilarna drum & bass, jungle, hardcore, breakbeat m fl.

Vissa beat kom karakterisera soundet mer än andra: The Winstons –”Amen Brother”, Lyn Collins –”Think (about it)” och Incredible Bongo Band – ”Apache”, för att nämna tre tungviktare. ”Apache” var sedan längre en av de fundamentala breakbeatsen inom hiphopen.

 

Slutligen…

Hur spelar man Magnus Ugglas maxisingel ”Jag mår illa”? 33 eller 45 eller…

Magnus Uggla Vinylskiva

Och hur låter Tracey Ullman i för slö hastighet. Jo, som….

Rekommenderade platter att spela i fel hastighet:

  • OMD –Enola Gay (33 istället för 45)
  • Depeche Mode – Shout (33+8 pitch istället för 45)
  • Yellowman – Zungguzungguguzungguzeng (45 istället för 33)
  • Severed Heads – Dead Eyes Opened (33 + 8 pitch istället för 45)

2 comments on “Vinylskivor spelade i fel hastighet

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.