Vad hände 1989? Plötsligt började houselåtarna från Chicago innehålla rap! En av pionjärerna var Tyree Cooper ”Supa Dupa” som tillsammans DJ Fast Eddie myntade begreppet hiphouse. De båda fick ett antal stora danshits runt 1989 med sin ultimata kombination av pumpande housebeats och avslappnat rap.

Ok, de var kanske inte först…Jungle Brothers hade året innan slagit sig ihop med Brooklyns house-DJ Todd Terry och skapat den odödliga klassikern  I’ll House You. Och brittiska tjejrapparna i Cookie Crew gav oss Rok Da House redan 1987 till komp av the Beatmasters. Hiphopen från New York och housen från Chicago levde annars under mitten av 80-talet två parallella liv. Inom hiphopkulturen såg man ned på housen och ansåg det var att sälja ut sig om man rappade till housebeats. Hiphopens rytmiska ryggrad består ju i grunden av 70-talets funklogik med tydlig bas på ettan och i övrigt synkoperat rytmbild. Men det är klart några av hiphopens första skivsläpp byggde på discobeat – Rappers Delight t ex.

Efter housemusikens födelse 1984 i och med Jesse Saunders On And On kom två skivbolag att dominera Chicago– DJ International och TRAX – även om ett antal mindre lokala etiketter existerade. Tyree Coopers första egna skivsläpp var I Fear the Night från 1986 på DJ Internationals underetikett Underground, där han tvingat in sin yngre syster Chic i studion för att sjunga några rader till förprogrammerade housebeats, från trummaskinen Roland TR-808 som han hade lånat från DJ:n Marshall Jefferson.

1988 var året då acid house dominerade housescenen. Efter att DJ Pierre och hans kompisar i Phuture upptäckte att man kunde få fram världens härligaste och knorrigaste basljud i Roland TB-303 började alla använda basljudet på sin houselåtar. Tyrees acidbidrag var Acid Crash samt Acid Over, som blev en stor hit i England.

Acid Crash är uppbyggt kring en ytterst monoton syntslinga, Roland TR-909-beats med mycket crashsymbaler och explosionsljud . Acid Over som Tyree gjorde tillsammans med Lidell Townsell har en av galnaste och funkigaste acid-melodierna. Med vocodersång och 909-beats skapar Tyree en houseklassiker.

Men hiphousen då? 1988 ville Fast Eddie rappa istället för att bara programmera beats. Skivbolagsbossen Rocky Jones på DJ International var skeptisk, men Fast Eddie stod på sig och levererade Yo Yo Get Funky uppbyggd kring till Lyn Collins söndersamplade beat – ”Ao! Yeah!” – från 1972 års Think (About it) eller “The Loop of 88” som Simon Harris kallade rytmen på sin samplings-LP Beats, Breaks and Scratches Vol 1. Refrängen byggs upp av Afrika Bambaataas elektrouppmaning “yo yo get funky”.

Låten blev en omedelbar hit på båda sidor Atlanten varvid Rocky Jones uppmanade Tyree att också sätta ihop en hiphouselåt.  Tyree svarade med Turn Up the Bass, också den uppbyggd kring Think (About It). För rappinsatsen stod Kool Rock Steady (RIP anno 1998) som redan hade rappat på Lidell Townsell I’ll Make You Dance. Till hårda 909-beats, Tyrees deephousepiano får DJ Fast Eddie också chansen at lägga lite scratch på diverse Public Enemy-vokaler. Textmässigt då? Ja, det går knappast att påstå att hiphousen stod för någon djupt socialt kommenterande lyrik. Det handlar snarare om vem som är bäst på att få danspubliken att röra på sig.

På nästa platta väljer Tyree att rappa själv. Till mer distad 909-kick, gitarr tagen från James Browns Payback och lite bubblande 303-acid i refrängen. Det är kring denna låt som Mats Nileskär byggde själva programidén till radioprogrammet Hiphouse som sändes på Sveriges Radio under sommaren 1989 när Tyrees Hardcore Hip House samt DJ Fast Eddies Hip House ljöd ut i etern. Mats insåg att programtiden för Soulcorner inte räckte för att spela all ny musik – det var ju kring 1989 som hiphopen blev mer dansorienterad inte bara genom hiphouse, utan också med vax såsom Do It to the Crowd med Twin Hype.

Tyree släppte ytterligare ett gäng sjyssta hiphousespår – House Music is My Life, Let The Music Take Control samt Move Your Body. Men faktum är att redan 1990 var hiphousen i sig en aning urvattnad. Och kopiorna dök upp tämligen fort. Doug Lazy från NYC hakade på trenden, vilket även brittiska Merlin MC gjorde och gav Fast Eddie en verbal känga på spåret Who’s in The House. Men störst genomslag fick Benelux-länderna med Technotronic, Twenty 4 Seven och Tony Scott som utifrån de amerikanska förlagorna fick stora hits på dansgolven under början av 90-talet, den europeiska varianten av hiphouse, inte sällan med kvinnliga sångpartier i refrängen för att lätta upp det hela. Ja Tyrees Turn Up the Bass fick så stort genomslag i Benelux att skivbolaget Arcade döpte en samlingsserie med LP:s efter låttiteln. Serien med med 25 volymer spänner från 1989 till 1993 – från belgisk New Beat till Robin S Show Me Love – håller hög klass och utgör ett bra ljudbibliotek till hur dansmusiken utvecklades under en spännande era.

Trots att Tyrees storhetsperiod blev kort har han inte slutat göra musik. Han fortsatte att skapa house, på 90-talet lite ”dirty” minimalistisk ghettohouse på etiketten Dance Mania (Daft Punks favoritbolag, se artikel om hyllningar). Sedan femton år tillbaka bor Tyree i Berlin där har startat skivbolaget Supa Dupa Records där han fortsatt ge ut deephouse. Men bäst var Tyree 1989 och då var hiphousen i sin fulla blom. Lyssna på några av genres bästa spår – med Fast Eddie, Mr Lee, Tyree, Rebel MC m fl – i Leroy Skibones eminenta mix på mixcloud ovan. And don’t forget to turn up the bass!

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.