Vad är detta? Konkurrerar Skivbacken med RFSL? Nej, låt oss minnas tillbaka till början av 90-talet då raptexterna hade lämnat det värsta skrytinnehållet bakom sig. Efter 80-talets guldkedjeglimrande testosterontunga rhymes började en något mer avslappnad rapstil uppstå i New York. En del av denna stil stod Native Tongues för, som bestod av ett löst sammanslutet nätverk av rapgrupper såsom De La Soul, A Tribe Called Quest och Jungle Brothers. Med humor, jazzsamplingar och vardagliga raptexter blev de mycket framgångsrika, inte bara i hiphopvärlden, utan vissa låtar nådde ut till den breda massan, med hjälp av hög videorotation på MTV och Super Channel.

Jungle Brothers - Straight Out the Jungle

Jungle Brothers debut-LP Straight out the Jungle från 1988 är det egentliga startskottet för fjärde generationens hiphop. Gruppen bestod av rapparna Mike G och Afrika ”Baby” Bam och bakom skivspelarna stod Sammy B. Kool DJ Red Alert, radio-DJ, och hiphopproducent, hade ju börjat som record-boy tillsammans med kusinen Jazzy Jay i Afrika Bambaataas Zulu Nation i mitten av 70-talet. Red Alert, som dessutom var farbror till Mike G, kom att bli gruppens mentor in i musikbranschen och låg bakom produktionen på albumet.

På plattan finns Jimbrowski (annat namn för manligt könsorgan) där Mike och Afrika lekfullt pratar om sina ”Jimmy” till Funkadelic-beats. Red Alert mumlar instämmande med sin ljusa karakteristiska radioröst. Någon djupare text handlar det inte om, men det är en betydligt mer avslappnad attityd än de sexistista texter som 2 Live Crew från Miami levererade, på flera album med obligatoriska varningstexter: ”Parental Advisory Explicit Content”.

I Native Tongues kärleksfulla anda förekommer en del gästinsatser på varandras plattor. Först ut var Q-Tip från A Tribe Called Quest som med sin distinkt hesa röst gästade på spåret Black is Black, från Straight out the Jungle. På De La Souls Buddy från albumet 3 Feet High and Rising gästar både Q-Tip och Jungle Brothers, då de råkade befinna sig i närheten av De La’s studio.

På remixen av Buddy utökas gästinsatserna ytterligare då även de kvinnliga rapparna Queen Latifah (från rapkollektivet Flavor Unit) och Monie Love från England bidrar, till Taana Gardners hjärtklappande trumbeat från Heartbeat. MC:n Phife Dawg från Tribe får också lägga lite rhymes, men tyvärr kommer varken han eller tjejernas verser med i musikvideon.

På låten, med den dubbelbottnade betydelsen buddy (vän) eller body (kropp) börjar i varje fall sexualupplysningen komma smygande då Mike G konstaterar:

For the lap Jimbrowski must wear a cap
Just in case the young girl likes to clap

Könssjukdomar…

Vad händer om du inte använder en “Jimmy Hat” på “Jimbrowski”? Jo, du riskerar att få en könssjukdom eller som A Tribe Called Quest betraktar fenomenet : ”Pubic Enemy”:

Suddenly, she’s been distracted
By something that has been attracted
She poked and poked and smacked at it
Then she broke down and she scratched it
Now, I think you understand
Clinic, saw the doctor flex his biceps
Then he picked up a pair of forceps
Her pretty face showed fright
Right then and there, she fainted
A really grim picture is painted
The brotha who she acquainted
Was the enemy, scary ain’t it?
The Pubic Enemy

 

Låten Pubic Enemy finns med på Tribes fantastiska och jazziga debut- LP “Peoples Instinctive Travels…” från 1990. Likheten med Buddy, förutom preventivmedelsbudskapet, är att även denna låt finns i två helt olika versioner. På LP:n är det en uptempo variant med grötigt obskyra samplingar från Q-Tips digra skivsamling (som sedemera förstördes i en brand…).

Maxisingelversionen, med det eminenta namnet Saturday Night Virus Disco Mix, bygger däremot på Vaughn Masons gamla slöa discobeat från Bounce, Rock, Skate, Roll som redan MC:n Jimmy Spicer byggde sin rapdänga Adventures of Super Rhyme på och som Daft Punk lånat mer än en gång. Denna version av Pubic Enemy är B-sida till I Left My Wallet in El Segundo och släpptes precis samtidigt som LP:n, och av någon anledning valde gruppen alltså att erbjuda två helt olika versioner till fansen.

 

Los Angeles argaste rappare

Ice Cube var Los Angeles argaste rappare. Finns det någon bild tagen på honom där han ler? Han ingick som bekant i supergruppen N.W.A, men satsade på en solokarriär efter N.W.A:s dunderalbum Straight outta Compton. Ice Cube var initialt egentligen inte arg på sina gamla kompisar från N.W.A. Cubes solodebut AmeriKKKas Most Wanted innehåller därför i sig ingen dissning, utan det var först 1991-1992 som klyftan vidgades mellan Cube och och sin forna rapgrupp – Eazy E ska exempelvis har stampat sönder isbitar under en radiointervju.

Ice Cube Death CertificateIce Cubes andra album Death Certificate från 1991 framstår som rapparens kanske bästa platta, med aktuella betraktelser av ett USA  drabbat av drog- och sexhandel samt våld. Ett pussel av tung P-funk utgör grunden till Cubes rap vid sidan samplade vokala refränger. A-sidan av albumet är den pessimistiska Death Side, medan b-sidan Life side andas lite mer framtidstro. Death Side innehåller bland annat det lätt misogyna spåret Givin Up the Nappy Dugout, som handlar hur en 17-årig tjej kom att bli prostituerad. Låten avslutas med en uppitchad (smurfaktig) röst som ska låta som en kondom, och som påtalar vikten av att använda gummiskydd, när man har sex med prostituerade:

“Run out and get your jimmy hats.

Or this might happen to you!” 

Direkt efter detta spår kommer Look Who’s Burnin’, med en beskrivning om livet på en mottagning för könssjukdomar och hur Cube inser att även den prostituerade är där för behandling…

”Ain’t that… yeah, that’s the bitch from up the street!
With the big fat tail
Who always told Cube to go to hell
She thought she was wiser
Now she’s sittin in the waitin room, burnin like Heat Miser
Yeah I see ya
First Miss Thang, now Miss Gonorrhea
Man it’s a trip how the world keeps turnin
It’s 1991, and look who’s burnin”

Gummihattar

Svenska JustD ville inte vara sämre än de amerikanska förlagorna. Gruppens låtar Polarn P och Dingelindong är båda finurliga beskrivningar av den manliga drivkraften. Var JustD influerade av Jimbrowski? Nja, enligt Wille i JustD var det mer Frank Zappa och Digital Underground. Och budskapet att skydda sig mot ej önskvärda sjukdomar går inte att missa i JustD:s båda låtar Gummihatt och Gummitugg, där den senare i sig är en parafras på outrot på Givin Up the Nappy Dogout, med en high-pitch röst som ska låta som en kondom (om de nu låter så?). Enligt Wille var JustD en generation av aidsskräckens intåg med många tankar kring temat så det blev mix av ”svinga den å betvinga den”.

Sånger för de redan drabbade

Det var inte bara JustD som hade tankar kring aids utan början av 90-talet var också en tid där en del välgörenhetinsatser gjordes till förmån för aidssmittade personer. Vid denna tidpunkten var det ju konstaterat att sjukdomen inte bara drabbar homosexuella, vilket var uppfattningen i början av årtiondet. Hjälporganisationen Red Hot Organization släppte en del samlingsskivor där den första plattan innehöll tolkningar av kompositören Cole Porter. Plattan som släpptes 1990 och där bland annat Thompson Twins och David Byrne medverkade, sålde i över en miljon ex. De två låtar som jag fastnade för på plattan var inte oväntat Neneh Cherrys omtolkning av Frank Sinatras I’ve Got You Under My Skin samt Jungle Brothers I Get a Kick Out of You, mycket tack vare de snygga musikvideorna. Nenehs låt också producerad av Afrika Baby Bam tillsammans med Jonny Dollar och Booga Bear.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.