Vocoder? Är det vad Cher använder i superhiten I Believe från 1998? Nä, inte riktigt, men nästan.

Vocoder (voice encoder) är det elektroniska musikinstrument som blev populär under slutet av 70-talet och under 80-talet och som användes för att få robot-liknande röster i musiken. Genom filtrering  och uppsplittring av den mänskliga rösten, sker en transformering som ger ett effektfullt resultat. En av de tidiga låtar som blev en världshit och som använde en vocoder var Kraftwerks episka och stilbildande Autobahn från 1974.

Kort historik

KORG vc10 vocoder

KORG VC10 vocoder

Låt oss ta det från början. Vi kan konstatera att historien om vocodern, utveckling, användning och betydelse är väl dokumenterad. Häromåret skrev journalisten Dave Tompkins den fantastiska och välskrivna boken  How to Wreck a Nice Beach – the Vocoder from World War II to Hip Hop som beskriver hela historien från hur amerikanska AT&T byggde den första varianten redan 1922 och hur en utvecklad version presenterades på världsutställningen i New York 1939.

Under andra världskriget kom den amerikanska krigsmakten att använda vocoder i syfte att förvränga och kryptera ljudupptagningar för att undvika tyskarnas signalspaning.

Vocoders inträde i musiken kom i och med Robert Moogs utveckling i slutet av 60-talet i samarbete med Wendy (aka Walter) Carlos. 1976 presenteras EMS 5000 Vocoder som inte bara kunde manipulera rösten utan också generera röstlikande ljud från andra ljud och kostade ca 10 500 dollar. Nu började det komma fler och fler modeller: Korg VC-10 släpps 1978 och Rolands rackmodul SVC 350 som kommer 1979 kom att används både av Afrika Bambaataa, Egyptian Lover och Beastie Boys på Intergalactic.

Hur låter en vocoder? Från min barndom minns jag att vi en gång hade besök av gammal arbetskamrat till min far. Jag satt nere i gillestugan och tittade på barnprogram när jag hörde en robotröst från köket. Det lät verkligen spejsigt. Det visade sig att farsans arbetskamrat hade varit gammal storrökare och därför drabbats av strupcancer. Till sin hjälp hade han en batteridriven liten apparat som han satte till strupen för att förstärka sin röst. Nu vill jag inte påstå att en vocoder låter exakt likadant, med det fanns en likhet.

 

Space Disco och 80-talets electro

I slutet av 70-talet uppstod ett sound som nu i efterhand kallas Space disco och handlar i grunden om en fascination för yttre rymden och uttrycksmässigt spann vidare på glamrocken med dess svulstiga scenkläder och smink. Skivomslagen bestod inte sällan av rymdmotiv med futuristikt typsnitt. Musikaliskt användes mycket syntar ovanpå det ordinära discobeatet. Och så förstås vocoders för att skapa robotlikande röster. I denne genre hittar man t ex Cerrone, Space och Meco men även etablerade artister snurrade ut på en kort rymdresa, t e x Boney M.

Franska Daft Punk är en direkt förlängning av stilutttycken från denna genre. Fransmännen bygger hela sitt sound (i varje fall senare års plattor) på det tidiga 80-talets disco där vocodern är en naturlig del vid sidan om det inte sällan samplade och filtrerade discogroovet . (Lyssna in One More Time och Digital Love, m fl.)

I början av 80-talet fortsatte vocoderljudet är prägla den svarta musiken i USA, framförallt inom funken, hip hopen i New York, västkustens electro, technon i Detroit och bass music/Miami Bass nere i Miami. Vocodern blir ett naturligt komplement till de smattrande trummaskinerna och scratchningarna.

Låt oss lyssna på sex utvalda vocoderlåtar som visar det utbredda soundet.

1. Giorgio Moroder – Too Hot to Handle

Den sydtyrolska urfadern till Italo-disco, mannen bakom Donna Summers elektroniska disco, Giorgio Moroder är också givetvis en han en flitig användare av vocoder. Giorgio hade blivit betagen av Wendy Carlos klassiska Switched-on-Bach och hyrde därför en Moog till sin platta Son of a Father 1972 där det karaktäristika moogsoundet infogades i glada poplåtar.

Under andra halvan av 70-talet blev Moroder alltmer spaceaktigt och vocodern blev en viktig pusselbit i ljudbilden. Han heter ju nästan Vocoder i efternamn. Hans LP From Here to Eternity framstår som flaggskeppet på Space-Disco-himlen. Daft Punk kunde ju inte låta bli att samarbeta med farbrorn när de fick chansen. Det var väl därför han kände att han mer att ge inför hans högaktuella samarbete med Britney Spears och Kylie Minogue. Och vad kan höras från nyss fyllda 75-åringens nya låtar har inte lagt vocodern på hyllan.

 

2. Dynamix II – Just give the DJ a break

En modern klassiker, med tungt vocoder-intro. En representant för musikstilen som uppstod i Florida i mitten på 80-talet – Miami Bass – electro med djupa Roland 808-kicks, transform-scratch och collagesamples från Emulatorsamplern. Den samplar ju också ett antal tidigare klassiska vocoderlåtar – Planet Rock samt Change the Beat. Låten sålde över 600 000 ex i USA och kan fortfarande höras på DJ-mixar ännu i modern tid. ”The Roof is on fire...”

 

Orup Giorgio Moroder Kraftwerk skivbacken

Skivbacken rekommenderar Orup, Moroder och Kraftwerk.

3. Kraftwerk – Computer World 2

Det vore tjänstefel att inte ta med Kraftwerk på denna lista. En personlig favorit är Computer World 2 som finns med på 1981 års mästerverk med samma namn, innan gruppen fick prestationsångest och allt svårare att få något ur händerna. På det ultrakonceptuella albumet sätter gruppen datorn i centrum och skapar musik av miniräknare från både Casio och Texas Instruments numera klassiska språkleksak Speak & Spell. Låten Computer World 2 är en funkig lek med att räkna från ett till åtta på diverse språk och trycka siffrorna igenom alla vocodrar och effektboxar man hittar. Beatet är så funkigt att Afrika Bambaataa återanvänder det på sitt electroverk Planet Rock året efter.

 

4. Air – Remember

Den franska duon får representera 90-talet franska dansvåg. Från Airs kritikerhyllade album Moon Safari hittar vi Remember där duon blandar vocoder, smekande ståkar, ekande körer och theremin till ett trumbeat lite oväntat taget från Beach Boys Do it Again. Okej, inte alla hyllade Moon Safari. Tidningen POP sågade albumet jämns fortknölarna och menade att det var inget nytt under solen, utan mer eller mindre plagiat från det tidiga 80-talet.

 

5. Orup – Jag är redo

Varför inte ta med ett svenskt bidrag på topplistan? Vänder vi på Orups vinylsingel Är du redo? från 1987 hittar vi en vocoderversion, med lite freestylande utrop ”Oooorup”, ”Oooorup”. Orup använde en den holländska Syntovox Vocoder samt synten Roland Jupiter 8 som instrumentingång. Troligen ihopkopplad med ett stråkljud. Vocodern stod i Polarstudion där Orup tillsammans med Anders Glenmark skapade denna underbara lilla poppärla. Så därför kan vi inte utesluta att även ABBA använde vocodern på något låt. Orup antyder att vocodern är på väg till ABBA-museet så håll ögonen öppna.

 

6. Fancy – Get lost tonight

En annan inte helt given låt på en vocoderlista är Fancys sista spår från A-sidan på 1985 års debut-LP Get Your Kicks som för övrigt innehållar Trackshitsen Slice Me Nice och Chinese Eyes. Pumpande bas, och smetigt italo-disco-sound gör låten till Fancys bästa låt. Om en vecka står tysken på scen i Stockholm tillsammans med Scotch och Koto på Sthlm Italo Disco Party.

 

Talk Box och autotune

Talk boxMen ZAPP då? undrar vän av 80-talsfunken. Jo, Roger Troutman och hans bröder ville också väva in robotar i sin musik, men de använder framförallt talk-boxen, där ljudet från synten går från högtalaren genom en plastslang in i munnen. I munnen förvrängs ljudet och går tillbaka via den vanliga mikrofonen. Ett annat sätt att skapa robotliknande sång på. Man behövde inte nödvändigtvis använda syntljud, utan det gick bra att modifiera gitarrljud också.

Här hade varit naturligt att slänga in en ZAPP-video, men eftersom det varit tunt med hårdrock på denna blogg väljer jag att visa ett liveklipp från det brittiska musikprogrammet The Tube med Bon Jovi som också sändes  i SVT 1986. Ca en minut in i videon kan vi se hur Richie Sambora förvränger sitt gitarrljud i munnen genom en något salivutsatt plastslang.

 

Slutligen Cher då. Hon måste väl ändå ha använt en vocoder på hennes comeback I Believe? Förmodligen inte. Det sägs att hon istället använde mjukvaran Autotune, som automatiskt korrigerar ”falsk” sång till rena toner. Denna effekt blev mycket populär efter Chers låt, och används flitigt på senare tid inom modern R&B och hip-hip. Kanske ett något uttjatat sound om du frågar mig. Andra viktiga vocoder-låtar som inte platsade in på listan:

  • Herbie Hancock – Rockit
  • Phil Collins – In the Air Tonight
  • Daft Punk – Harder, Better, Faster, Stronger
  • ELO – vad som helst från plattan Out of the Blue från 1977.
  • Mantronix – Needle to the groove
  • Afrika Bambaataa – Planet Rock (alldeles för viktig, får bli ett eget inlägg om detta mästerverk)
  • Neil Young – Sample and hold (från 1982 års banbrytande LP Trans)

(Tack till Orup för infon om Jag är redo)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *