Har ni varit med om att köpa en LP-skiva där det är ett hål i konvolutet uppe till höger? Eller där någon har sågat i konvolutet? Eller klippt av ett hörn? Då har ni råkat ut för vad amerikanarna kallar ”cut-out”. Det är högst sannolikt att ni lagt vantarna på en skiva som har p g a låga försäljningssiffror har returnerats efter första försäljningsomgången. Plattorna som kom tillbaka till skivdistributören utsattes sedan för en ”cut-out”: hörnavklippning, igenomborrning eller sågning, för att sedan distribueras till varuhus för ”REA”-försäljning. Då kunde inte återförsäljarna returnera plattan igen, p g a öronmärkningen, eller sälja plattan för fullpris, för den delen heller.

Detta kan synas på 70- och 80-talsplattor framförallt. Metoden användes även på kassetter och CD-skivor. Jag har gått igenom mina arkiv, men tyvärr inte kunna finna några kassetter eller CD:s med cut-outs.

Sågade konvolut

Cut-out Jimmy Castor ArcadiaEnda 80-talsplattan bland mina cut-outs är Arcadias So red the rose köpt till ”BRA PRIS”. Arcadia bildades 1985, som ni säkert minns av sångaren Simon Le Bon, keyboardisten Nick Rhodes och trummisen Roger Taylor efter att Duran Duran temporärt upplöstes. Plattan anses av fansen vara en av Duran Durans bästa plattor och låten Election Day anses av många vara Duran Durans bästa låt. På låten kan Grace Jones röst höras (när hästhuvudena kommer upp ur golvet i musikvideon). Roger Taylor vägrade var med i videon, han kanske hade börjat ägna sig åt jordbruk som han senare kom att göra under andra halvan av 80-talet. Min favoritlåt på LP:n var The Flame mycket beroende på trumintrot.

Andra sågade plattor i mina ägor att den gamla jazzorganisten Richard Holmes, Jimmy Castor Bunch samt soundtracket till Sidney Poitier- och Bill Cosby-samarbetet Let’s do it again.

Hörnklippta konvolut

Cut-out Issac Hayes Bar-KaysI denna kategori hittar vi två Isaac Hayes plattor – soundtracket till Three Tough Guys och den sexuellt frigjorda Juicy Fruit från 1976. Vid denna tidpunkt hade Issac lämnat Stax bakom sig, vilket även Bar-Kays hade inför 1976 års LP Too Hot to Stop. På Bar-Kays LP kan man på baksidan inte enbart läsa vilka instrument bandmedlemmarna spelar, utan även vilket stjärntecken man är född i. Oumbärlig information för en funk-astrolog… Låten Shake Your Rump To The Funk blev plattans hitlåt med en femteplacering på R&B-listan. Sist bland de hörnklippta konvoluten hittar filmmusiken till Cleopatra Jones, blaxplotationfilmen med modellen Tamara Dobson i huvudrollen.

Borrade konvolut

Cut-out Lalo Schifrin Spike JonesMusiken till Steve McQueen-filmen Cincinnati Kid skapades av Lalo Schifrin 1965. Lalo har ju ett och annat soundtrack på sitt samvete. Sisådär 160 filmer har han hittills skrivit musik till, bl a till kultfilmer som Enter the Dragon, Bullitt och Dirty Harry för att nämna de mer kända. 60- och 70- talsproduktionerna är inte sällan samplade av hiphopproducenter som använder Schifrins effektfulla och stämningsskapande ljudbilder till fond för egna egna hiphopproduktion. För er som läste mitt inlägg om triphop känner säkert till att ett av Schifrins låtar ligger till grund för Portisheads Sour Times.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.